woensdag 14 februari 2024

't Langhuus in Wijhe

Kring kerkgeschiedenis - Wijhe
14 en 28 februari

Op woensdag 14 en 28 februari neemt Dieneke van Hoegee ons weer mee met haar mooie verhalen. De avonden zijn in ’t Langhuus in Wijhe van 20.00 uur tot 22.00 uur.

Vorig seizoen hadden we het over de tijd tussen de Moderne Devotie en de Reformatie, pakweg de 15e eeuw, de eeuw van de Renaissance, waarmee de wedergeboorte van de klassieke oudheid bedoeld wordt. Maar er gebeurt in die tijd zo veel, zo revolutionair, dat je onze moderne tijd niet kunt verklaren zonder die gebeurtenissen, bijvoorbeeld ontdekkingsreizen, en uitvindingen,  zoals de boekdrukkunst.
We gaan verder met het einde van die 15e eeuw, wanneer uit Spanje Joden en Moslims verdreven worden; de tijd waarin Erasmus, één van de grootste auteurs van Nederland en België, de overgang verpersoonlijkt van de Middeleeuwen naar de moderne tijd. (Zie de biografie: Erasmus, dwarsdenker, van Sandra Langereis). En daarmee gaan we weer samen op weg naar de Reformatie, nu aan de hand van een nieuw boek (Reformatie in de lage landen , 1500-1620, van Christine Kooi).

Graag een week vooraf aanmelden bij
jennyreijntjes@gmail.com