zondag 12 november 2023

'Protestantse Gemeente Heino, de musical’

zondag 12 november 2023
 Nicolaaskerk Heino

Op zondag 12 november om 10.00 uur spelen verteller Kees Posthumus en accordeonist Juul Beerda hun voorstelling ‘Protestantse Gemeente Heino, de musical’ in de maandelijkse Vriendendienst in de (Nicolaaskerk, Dorpsstraat 2). Het verhaal, de teksten en de liedjes zijn op maat geschreven voor de Protestantse Gemeente Heino.
De musical vertelt het meeslepende verhaal van René en Maria. Maria is een actief lid van de Protestantse Gemeente in Heino. Samen met veel vrijwilligers houdt zij gemeente draaiende, door weer en wind. Ook als het getij soms tegenzit, gemeenteleden ouder worden en de spoeling dun wordt. Trouwe sjouwers, doorzetters, die er in geloven en die er voor gaan. René is net in Heino komen wonen en heeft helemaal niets met welke kerk dan ook. Wel zoekt hij naar zin, gemeenschap en inspiratie. Zou er een club bestaan die aan deze behoefte voldoet? Vindt hij een plaats om geïnspireerd te worden? Als de wegen van René en Maria elkaar kruisen, heeft dat onverwachte en spannende gevolgen. Vanwege de grote verschillen die er tussen de twee zijn lijkt hun liefde geen kans van slagen te hebben. Gelukkig komt het allemaal goed, want ‘het is een musical’.

In ‘Protestantse Gemeente Heino, de musical’ krijgen plaatselijke helden, heldinnen, straten en gebouwen, gewoontes en eigenaardigheden een plaats in een bewogen liefdesverhaal. Nieuwe teksten op bestaande musicalliedjes, uit bijvoorbeeld The Sound of Music, West Side Story en Les Miserables, vertellen het verhaal van twee inwoners van Heino. De finale zal vrolijk en uitbundig zijn, de viering van een nieuw begin.
Posthumus en Beerda maken ‘gelegenheidsmusicals’, over de meest uiteenlopende onderwerpen. Posthumus: “Ik gebruik de vaste formule van een musical om mijn verhaal te vertellen, in dit geval het verhaal over Heino. Musicals spreken aan, door afwisseling van tekst en muziek, ernst en vrolijkheid. Musicals zijn nooit saai! Tegelijk zijn mijn musicals ook een parodie op het verschijnsel musical: alsof iets pas leuk wordt wanneer je er een liedje en een dansje in stopt.”