Doopvont

In de kerk zelf is een (relatief nieuw) doopvont aanwezig, maar er is ook nog een ouder doopvont aanwezig, dat u in de toreningang aantreft.
In de kerkruimte was voor dit oude Romaanse doopvont geen plaats. Het is sterk verweerd en gehavend. Op een vierkante voetplaat hebben vier figuren (leeuwen of mensen) rondom de schacht gestaan. Boven de ronde schijf, die die figuren draagt, begint de ronde kuip. Deze was versierd met golvende wijnranken die van elkaar werden gescheiden door touwbandmotieven. Het is gemaakt van zandsteen.

Deze doopvonten werden na 1250 in serie gemaakt in Bentheim, net over de grens in Duitsland. In een oud kunstreisboek staat dat het doopvont in 1949 omgekeerd aan de noordzijde van de kerk lag. Op dat omgekeerde doopvont ging vroeger de koster staan om zijn kerkelijke - en vaak ook niet-kerkelijke berichten als verkopingen - bekend te maken. Daarom werd zo’n steen ook “roepsteen” genoemd. In 1964 werd gemeld dat de steen weer rechtop stond. Maar om verder verval tegen te gaan, staat de steen nu in de toreningang.