Kerkenraad

Snel naar:
  1. Deze maand hebben we de solvabiliteitsverklaring ontvangen van het CCBB en daarmee de definitieve goedkeuring van de Classis om de beroeping te starten. De beroepingscommissie heeft haar cursus afgerond en is verder druk geweest met een aantal voorbereidende activiteiten zoals het opstellen van een vacaturetekst, het nagaan van mogelijkheden om een filmpje over onze gemeente te maken en het opstellen van teksten voor op internet.

Evelien Schrijver-Steenbruggen, scriba
  2. Beroepingscommissie
    De beroepingscommissie is inmiddels gestart met haar taak om een nieuwe predikant te zoeken.

Daarbij doet de kerkenraad en de commissie ook een beroep op u:
    U kunt namen doorgeven van predikanten of proponenten*) die u geschikt vindt om te worden beroepen in onze gemeente.
    Kijk hiervoor ook nog eens naar het onderstaande profiel dat we hebben opgesteld voor een predikant.
    Het doorgeven van namen kan tot en met 22 mei via de e-mail:
    beroepingscommissie@pkn-olst.nl                     .

*) proponent: afgestudeerd theoloog met preekbevoegdheid die beroepbaar is.
  3. Bij de kerkdiensten
    - Op 7 juli gaat onze oud predikant ds. Blanken uit Lemmer voor in de dienst.
    - Zondag 14 juli is er een Klein Salland dienst in Raalte. Er is dan geen dienst in Olst. Mocht u vervoer nodig hebben, dan kunt u zich melden bij de scriba:
      scriba@pkn-olst.nl of telefonisch via 06-2717 8443.
    - Op 28 juli organiseren de Oecumenische werkgroepen van Olst en Wijhe samen een boerderijdienst op Boerderij De Riet, Kleistraat 17 in Olst/Boskamp
      bij de familie Lugtenberg. Deze dienst begint om 10.00 uur!
      Neemt u bij warm weer een flesje water en hoofdbedekking mee om u te beschermen tegen de zon.
    - Zondag 18 augustus is er opnieuw een zomerse Klein Salland dienst. Nu is Wijhe de gastheer.
      Mocht u vervoer nodig hebben, dan kunt u zich melden bij de scriba: scriba@pkn-olst.nl of telefonisch via 06-2717 8443.
      Er is dan geen dienst in de dorpskerk in Olst.
    - Op 25 augustus hopen we met elkaar het Heilig Avondmaal te vieren.
    - Zondag 1 september starten we weer met het winterrooster en dat betekent dat de diensten om 10.00 uur beginnen in plaats van 9.30 uur

4. Realisatie opbaarkamers in de Bastiaan
    De kerkenraad is samen met het bestuur stichting Behoud Olster Dorpskerk de afgelopen maanden bezig geweest met een onderzoek naar de mogelijkheid om een opbaarfunctie te realiseren in de Bastiaan.
    Na sluiting van het uitvaartcentrum HSU per 1-1-2023 wordt deze functie gemist in Olst. We verwachten dat een dergelijke functie positief kan zijn voor gebruik van de Dorpskerk voor uitvaarten en herdenkingsbijeenkomsten ook door mensen van buiten onze kerkelijke gemeente.
    Er zijn gesprekken gevoerd met meerdere uitvaartverzorgers uit de omgeving en ook met de gemeente Olst-Wijhe. De bedoeling is om de Eben Haëzerzaal te verbouwen en daar 2 opbaarkamers en een pantry te realiseren.
    Doordat de Eben Haëzerzaal een eigen ingang heeft vanaf buiten (via de zijkant van de Bastiaan), kunnen rouwende families de opbaarruimtes bezoeken, zonder in de rest van het gebouw te komen.
    De ruimtes worden gescheiden van de rest van het gebouw, zodat er tegelijkertijd ook andere activiteiten in het gebouw kunnen plaatsvinden zonder dat de verschillende groepen ‘last’ van elkaar hebben.
    Families kunnen eventueel ook gebruik maken van de Ontmoetingszaal om bijvoorbeeld een plechtigheid, condoleance of nazit te organiseren.

Uit het opgestelde plan blijkt dat na een aantal initiële investeringen in de opbaarruimtes en de ontmoetingszaal, onze gemeente een financieel voordeel kan halen uit deze verbreding van de functie van de Bastiaan.
    Deze verbreding past in lijn met ons beleidsplan waarin we de wens hebben uitgesproken om een kerk middenin het dorp te zijn en zal naar verwachting een versterkend effect hebben op het meervoudig gebruik van de Dorpskerk.
    Op basis hiervan is de kerkenraad in mei definitief akkoord gegaan met dit plan. Ook de gemeente Olst-Wijhe is akkoord en zal dit op korte termijn communiceren via het raadsbesluit.
    De HSU-uitvaartverzorging in de personen van Henri Hutten en Danielle Temmink zullen de opbaarkamers gaan exploiteren.
    Zij verzorgen daarmee ook het beheer van de agenda, de ontvangst van families en bijvoorbeeld de schoonmaak van de ruimtes.
    Omdat we er als kerkenraad aan hechten om u als gemeentelid al eerder te informeren over de plannen, voordat u het op de website van de gemeente Olst-Wijhe of in de Huis aan Huis Reklamix leest, communiceren we dit nu met u via de (digitale) Kerkwijzer.
    Mocht u naar aanleiding van deze plannen nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de scriba Evelien Schrijver: scriba@pkn-olst.nl.
    We zullen op de eerstvolgende gemeenteavond de plannen nader toelichten.

Evelien Schrijver-Steenburgen, scriba

5. Benefietconcert voor Oekraïners
    We gaan als kerk bijdragen aan een initiatief om een benefietconcert te organiseren voor Oekraïners. Dit is een gezamenlijk project van meerdere organisaties in Olst en wij stellen hiervoor de kerk beschikbaar. Het concert zal gehouden worden op zaterdag 19 oktober. Later volgt hierover meer informatie. We vinden het mooi om op deze manier bij te kunnen dragen aan een initiatief dat bijdraagt aan onze doelstelling om actief te zijn midden in het dorp. Daarnaast is het een mooie kans om een breder publiek kennis te laten maken met onze Dorpskerk