Symbolisch Bloemschikken

Bloemen in de kerk

De bloemengroep verzorgt iedere zondag het boeket in de kerkdienst, dat na de dienst naar iemand in de gemeente gebracht wordt. Op Biddag en Dankdag, in de Adventstijd en met Kerst, in de 40 dagen tijd en met Pasen, en met Pinksteren, verzorgen we een bij de liturgie passend bloemstuk. Er wordt in de dienst uitleg gegeven over de betekenis van dit bloemstuk.
Onze groep bestaat uit 5 mensen. Heeft u interesse om mee te doen? Uitbreiding is altijd mogelijk.
Op de website van Protestantse Gemeente Olst kunt u de foto’s en teksten van onze projecten bekijken.
Contactpersoon: Thea Wiegers, thea.wiegers@gmail.com, tel. 0570-565566.
 

Symbolische bloemschikkingen Advent en Kerst 2024

Als nieuw- Leven in het licht
Dat is het jaarthema van de Protestantse Kerk voor 2024/ 2025. De symbolische bloemschikkingen in de Advents- en Kersttijd sluiten hierbij aan.
We mogen uitkijken, verwachten, Jezus vinden en door Hem gevonden worden.
Elk jaar opnieuw worden we verblijd door God die als kwetsbaar kind nabij komt. In de duisternis van deze wereld is het bemoedigend dat het licht van het koninkrijk hier en nu al zichtbaar wordt.
Het licht komt, en het is er, overal waar Jezus zich laat vinden en wij ons door Hem laten vinden.

Iedere week verwachten we het licht. Aan het begin zien we in de verte al het licht. We willen het licht ontvangen, hoewel deze wens nog wat sluimert.
Daarom eerst een ontvangende lijn, die staat voor armen die het goede begroeten.
De lijn is verbonden aan een hoge kandelaar.
Elke Adventszondag komt de lijn dichterbij de kaars. Totdat met Kerst de lijn en de kaars elkaar ontmoeten.
  1. Eerste Adventszondag, 1 december
    Lucas 21:25-31
    We lezen over Jezus die terug zal komen. Het roept kilheid op, het wordt in eerste instantie geen vrolijk, gezellig weerzien.
    Het is een moment van angst, natuurgeweld. De boel wordt op scherp gesteld. Zo scherp dat ‘de volken sidderen van angst’.
    Jezus komt terug op de wolk en is omgeven met macht en luister. Alles zal wijken voor zijn macht.
    We worden aangespoord ons leven op zijn tweede komst af te stemmen: richt je op en hef je hoofd.
    Hoe? Jezus roept ons op om waakzaam te zijn en onophoudelijk te bidden. Dan ben je in Hem geborgen en kun je je hoofd omhoog richten.

    Het thema is waakzaamheid.
    Wees alert, houd je ogen open, laat je niet afstompen door een valse roes of dagelijkse zorgen.
    Houd je ogen gericht op de komst van de Mensenzoon, midden in de chaos van het leven.
    Let op de vijgenbomen, zij spruiten uit als de tijd daarvoor rijp is. Zo moeten ook wij waakzaam zijn.

    De ontvangende lijn is onder aan de kandelaar bevestigd.
    In de ontvangende lijn liggen vijgen aan vijgentakken en donkere bessen.
    De kaars is boven op de kaarsenstandaard geplaatst.
    Er is een silhouet van het anker, het symbool van de hoop.


    Bloemstuk zoals dat op 1 december 2024 in de kerk heeft gestaan.



     
  2. Tweede Adventszondag, 8 december
    Lucas 3:1-6
    Sinterklaas is vertrokken, een nieuwe tijd breekt aan. We treffen voorbereidingen voor het volgende feest.
    En dat is verstandig, zegt Johannes de Doper. Het is goed om je voor te bereiden op dat wat komt.
    Het meest wijs is het om je te laten dopen. Want zo zet je jezelf op de weg van het goede leven.
    Dat is een weg die recht is in plaats van krom en effen in plaats van hobbelig. Over zo’n weg kun je dus vrijuit lopen.

    Het thema is profetie van Gods toekomst.
    Johannes de Doper, degene die wijst. Een vinger naar Jezus. Een profetische stem die oproept tot bekering, in de lijn van Jesaja.
    Bereid de weg van de Heer, elke kloof zal worden gedicht, elke berg en heuvel geslecht, kromme wegen rechtgemaakt en hobbelige wegen geëffend.

    De ontvangende lijn is iets naar boven geschoven. In de ontvangende lijn is een schaaltje water geplaatst om het dopen van Johannes te symboliseren.
    Onder de ontvangende lijn zijn verse rechte en kronkelige takken bevestigd.




    Bloemstuk zoals dat op 8 december 2024 in de kerk heeft gestaan
     
  3. Derde Adventszondag, 15 december
    Lucas 3:7-18
    Veel mensen laten zich dopen door Johannes de Doper. Ze geloven dat de Messias hen zal bevrijden. Wat wil je meer?
    Toch waarschuwt Johannes hen. Hun idee van de Messias klopt niet. Hij zal hen niet bevrijden van de Romeinen, zoals ze denken, maar van zichzelf!
    De Messias die komt, kijkt naar hun eigen hart en handelen. En ze doen in Gods ogen allerlei dingen die niet goed zijn. Johannes roept hen daarom op schoon schip te maken.
    Want net als een boer die zijn graan verzamelt en het kaf verbrandt, zo zal de Messias alles wat bij hen onzuiver is met vuur verbranden. Die grote schoonmaak van de heilige Geest geeft werkelijke bevrijding.

    Het thema is vruchten van de Geest.
    Hoe ziet bekering er concreet uit? Breng vruchten voort, de bekering waardig.
    Leer te delen, zoek een levensstijl die past bij de komst van Jezus. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur.

    De ontvangende lijn bevindt zich weer iets dichterbij het licht. In de ontvangende lijn is een diversiteit aan vruchten neergelegd. De Geest kan op vele manieren doorwerken in de mens.


    Bloemstuk zoals dat op 15 december 2024 in de kerk heeft gestaan.
     
  4. Vierde Adventszondag, 22 december
    Lucas 1:39-45
    Het moet wat geweest zijn, die ontmoeting van Maria en Elisabet. De engel had Maria verteld dat ook haar verwante zwanger is, ondanks haar hoge leeftijd.
    Maria kan niet wachten om haar ervaring met Elisabet te delen, zij zal haar verhaal kunnen begrijpen.
    Bijzondere ervaringen kun je doorgaans het beste delen met lotgenoten. Als Elisabet en haar man Zacharias door Maria worden begroet, gebeurt er iets wonderlijks.
    Het kind van Elisabet springt op in haar schoot, het maakt een vreugdedansje.
    Vol Geestkracht roept - zingt! - Elisabet het uit: ‘Gezegend ben je, Maria! En ook het kind dat je krijgt, zal gezegend zijn.’ (Bijbel in Gewone Taal) Een gezegend kind, dat zal het zijn! Gezegend door God, om anderen tot zegen te zijn.

    Het thema is het kind dat zal komen.
    De lofzang van Maria is een profetische zang, waarbij God de nederige verhoogt, barmhartig is, en mensen overlaadt met gaven.
    Rijken en heersers delven het onderspit. Een kind zal komen, een licht in de wereld.

    De ontvangende lijn is bijna bij het licht. In de ontvangende lijn zijn twee amaryllisbollen gelegd, de bloem is diep verborgen in de bol. De twee bollen symboliseren Maria en Elisabet.


    Bloemstuk zoals dat op 22 december 2024 in de kerk heeft gestaan.
     
  5. Eerste Kerstdag, 25 december
    Johannes 1:1-14
    Ook de evangelist Johannes zingt een lofzang op de geboorte van Jezus: een lied met een niet eenvoudige tekst en een melodie met heel lage en heel hoge noten.
    Een lied dat je niet zomaar even wegzingt, maar dat je verschillende keren moet lezen en horen om de rijkdom ervan te vatten.
    Johannes bezingt het kerstkind als ‘sprekend God’. Het eerste en diepste woord van God was: Licht (Genesis 1:3). Jezus is het licht der wereld (Johannes 8:12).
    De duisternis heeft dit licht niet in haar macht gekregen (vers 5).
    De laatste woorden van Jezus zijn: ‘Het is volbracht!’ (Johannes 19:30) Johannes bezingt het geheim van het kerstkind. Hij, sprekend God, leeft Gods genade en goedheid, liefde en trouw, voor en onder ons.

    Het thema is licht.
    De lezing uit Johannes 1 is abstract, over het Woord dat vlees werd. God zelf werd een kwetsbaar mens.
    Een kind, zoals ook wij eens kind waren. Een nieuw mensenleven, gekomen om ons licht te brengen, hoop en toekomst.

    De ontvangende lijn heeft het licht gevonden. In de ontvangende lijn zijn lichte materialen gelegd als symbool van het licht en van het Licht met een hoofdletter.


    Bloemstuk zoals dat op 25 december 2024 in de kerk komt te staan/heeft gestaan.
terug